Меню
Назад » » 2022 » Листопад » 20

Собор Архістратига Михаїла та інших Небесних Сил безтілесних

  • 20.11.2022
  • 158 Переглядів

Собор Архістратига Михаїла та інших Небесних Сил безтілесних – неперехідне свято, яке в Православній Церкві відзначають 21 листопада за новим стилем (8 листопада – за старим).

Звершується воно у листопаді – дев’ятому місяці від березня (раніше з березня починався рік). Річ у тім, що, згідно з християнським богослов’ям, існує дев’ять ангельських чинів. А восьмий день місяця (за старим стилем) – вказування на майбутній Собор всіх сил небесних, який відбудеться у день Страшного Суду. Святі отці називали Страшний Суд «днем восьмим».

Чини ангельські бувають трьох ієрархій. Вища – це Серафими, Херувими і Престоли. Ближче всіх Пресвятій Трійці предстоять шестикрилі Серафими (в перекладі «Полум’яніючі, Вогненні»). Середня – Господства, Сили і Влади. Нижча – Начала, Архангели і ангели.

Всі чини небесних сил називають ангелами. Ангел означає «вісник». Це зображає їх призначення – доносити до людей Божу волю, бути захисниками і вчителями людей. Архангел Михаїл стоїть над усіма дев’ятьма чинами і тому називається архистратигом.

Ми знаємо також імена інших архангелів: Гавриїл («сила Божа»), Рафаїл («лікування Боже»), Уріїл («світ Божий»), Селафіїл («молитвеник Божий»), Ієгудііл («славить Бога»), Варахиїл («благословення Боже»), Ієремиїл («піднесення до Бога»).

Архангел Михаїл в перекладі зі староєврейського означає «хто, як Бог» або трохи по-іншому, з питальною інтонацією – «хто, як Бог?». Його називають архистратигом, тому що він очолив небесне воїнство, яке повстало на відпалих від Бога ангелів і їхнього ватажка Денницю. Денницю ми знаємо також як Люцифера, що в перекладі означає «ранкова зірка». Цього ангела Господь наділив великими досконалостями, але за свою гординю і повстання проти Творця Денниця був скинутий з Неба.

Згідно з ієрархією чинів ангельських, Архангели благовістують людям про Тайни Божі, відкривають нам Божу волю. Історично на Русі до Архангела Михаїла молилися про допомогу в позбавленні від скорботи, про заступництво державі, про порятунок і збереження Батьківщини.


Святкування Собору Архистратига Михаїла та інших Небесних Сил безтілесних встановлено на початку IV століття на Помісному Лаодикійському Соборі, що проходив за кілька років до I Вселенського Собору (приблизно 319-320 рр). Лаодикійський Собор 35-м правилом засудив і відкинув єретичне поклоніння ангелам як творцям і правителям світу (деміургам) і затвердив православне їх шанування.

Церква вчить нас, що Ангели є безтілесними духами, мають розум, вільну волю і знаходяться на послузі у Бога, будучи тварними (створеними) істотами.

Видатний богослов XIX в. митрополит Московський Макарій (Булгаков) так описує правильне шанування святих: «Пам’ятаючи ставлення до нас наших Ангелів-хранителів, навчимося: а) слухати їх, як наших вірних наставників на шляху істини і добра, і для цього завжди мати відкритий розум і серце для прийняття їх благих навіювань; б) звертатися до них з молитвою у всіх наших потребах і спокусах, як до наших заступників перед Богом і охоронців душ і тілес наших; в) любити їх і дякувати за всю ту ніжну і опікунську любов, з якою вони проходять своє служіння нам грішним, і за всі ті благодіяння, які нам подають; г) не засмучувати їх своєю неуважністю і злими вчинками, навпаки, радувати їх своїм зверненням до Бога і добродійним життям».

На іконах Архангелів зображують відповідно роду їх служіння. Михаїл попирає ногами диявола, в лівій руці тримає зелену фінікову гілку, в правій – спис з білою хоругвою (іноді полум’яний меч), ​​на якій написаний червлений хрест. Гавриїл написаний з райською гілкою, яку він приніс Діві Марії в день Благовіщення, або зі світловим ліхтарем у правій руці і дзеркалом з яспису – у лівій. Рафаїл тримає посудину з цілющими ліками в лівій руці, а правою веде Товію, що несе рибу. Уриїл тримає в піднятій правій руці на рівні грудей меч, в опущеній лівій руці – «полум’я вогненне». Селафіїл зображений в молитовному положенні, що дивиться вниз, руки складені на грудях. Ієгудиїл в правій руці тримає золотий вінець, в лівій – бич з трьох червоних (або чорних) мотузок. На одязі Варахіїла зображено безліч рожевих квітів, а Ієремиїл тримає в руці терези.